Rower elektryczny – przepisy i regulacje prawne

Rower elektryczny – przepisy i regulacje prawne

Zapoznanie się z przepisami jest bardzo ważne, zanim kupisz rower elektryczny. Przepisy regulujące poruszanie się tym pojazdem nakładają pewne ograniczenia. Zobacz, co warto wiedzieć o prawie związanym z rowerami elektrycznymi! 

Rower elektryczny – przepisy poruszania się tym pojazdem określa kodeks drogowy. Znajdziesz tam również definicje pojazdu, który można nazywać rowerem. Wiele osób ma jednak wątpliwości – elektryczny rower ma przecież silnik i to różni go od jego tradycyjnego odpowiednika. Dlatego właśnie często zadawanym pytaniem jest to: „czy można poruszać się rowerem elektrycznym bez specjalnych uprawnień?”. Na to oraz kilka innych pytań postaramy się odpowiedzieć w tym artykule!

Czy rower elektryczny w świetle przepisów jest rowerem?

Przepisy związane z rowerami elektrycznymi mogą być trochę skomplikowane. Definicja roweru w przepisach ruchu drogowego opisuje go jako pojazd o szerokości nie większej niż 90 centymetrów, który poruszany jest siłą mięśni kierującego. Następnie kodeks drogowy  mówi, że rower może posiadać pedały, ale również napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nieprzekraczającym 48 V i o znamionowej mocy do 250 W.

Rowerem jest więc też rower elektryczny. Przepisy wyraźnie określają jednak, że silnik takiego pojazdu musi mieć ograniczoną moc. Należy zaznaczyć, że rowerem możemy nazwać jedynie pojazdy, które mają silnik wspierający obracanie się pedałów. Jeżeli pojazd jeździ bez konieczności naciskania na pedały, to według przepisów nie jest już rowerem.

Czy trzeba wykupić OC na rower elektryczny?

Nie ma konieczności kupowania OC na rower elektryczny z silnikiem wspomagającym obracanie się pedałów. Na rynku jednak jest wiele propozycji ubezpieczeń OC dla rowerów. Można więc takie wykupić, by otrzymać ubezpieczenie w razie spowodowania wypadku.

Przeczytaj również:  Opieka zdrowotna nad uczniami ustawa- jakie są jej podstawowe wytyczne?

Czy trzeba rejestrować rower elektryczny?

Jeżeli jesteś właścicielem roweru elektrycznego o mocy nieprzekraczającej 250 W, to nie ma konieczności rejestracji pojazdu. Jeżeli jednak silnik twojego roweru przekracza tę moc, to będzie klasyfikowany jako motorower, a więc będziesz musiał go ubezpieczyć. Rejestracji dokonujesz w Wydziale Komunikacji twojego miasta, powiatu lub dzielnicy. W czasie procedury musisz mieć ze sobą:

  • dowód osobisty;
  • dowód własności;
  • potwierdzenie zapłaty za ubezpieczenie;
  • potwierdzenie opłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

Rower elektryczny – przepisy oraz kary

Rowery z silnikiem nieprzekraczającym 250 W obejmują przepisy dla rowerzystów. Inaczej jest w kwestii rowerów elektrycznych z silnikami powyżej tej wartości. Aby jeździć motorowerem, trzeba mieć uprawnienia. Jazda bez nich może grozić mandatem. Kara może być także nałożona za poruszanie się takim pojazdem po chodniku. Kierujący musi pamiętać także o obowiązkowym kasku. Pamiętaj również, że rowery elektryczne nie mogą poruszać się po ścieżkach rowerowych i za to również grozi mandat.

Teraz już wiesz, jakich przepisów trzeba przestrzegać, prowadząc rower elektryczny. Przepisy dotyczące rowerów z małym silnikiem są jasne, ponieważ obejmują je te same przepisy, co zwykłe rowery.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back To Top